Het onderwijs verandert voortdurend, en door de pandemie ging dit de afgelopen jaren soms erg snel. We schakelden massaal om naar thuiswerken en online onderwijs, soms zonder plan van aanpak. Want hoe doe je dat, een online les vormgeven? Op 1 december 2021 gingen deelnemers van Technohub Delft online in gesprek over online onderwijs.
Niet eenvoudig
Jacqueline de Boer, teamleider op het Stanislas College, legt de vinger op de zere plek; alleen maar stil achter een schermpje zitten, dat is niks voor de meeste leerlingen. Na tien minuten uitleg ben je ze kwijt. Je ziet niet of leerlingen daadwerkelijk aan de slag gaan, en is het lastig om feedback te krijgen – hierdoor ontstaan achterstanden.
Alleen maar achter een schermpje zitten, dat is niks
Activeren
Een quiz als Kahoot kan helpen om leerlingen bij de les te houden. Het is niet alleen interactief, maar ook competitief – vaak leidt dat tot enthousiasme. Zorg voor een goede voorbereiding en geef vooraf sturing, want ook dit soort werkvormen kunnen problemen met zich meebrengen, van haperende IT tot leerlingen die niet hun eigen naam invullen.
Onderling worden tips en werkvormen uitgewisseld – als je Kahoot gebruikt, heb je misschien ook wat aan Mentimeter, een alternatief dat er wat serieuzer uitziet. Of ga eens naast een flipover staan, in plaats van bij je powerpoint te zitten.
Oefenen
Als afsluiter worden online presentatiesvaardigheden voor elkaar geoefend en geëvalueerd, en blikken we kort terug op de vorige bijeenkomst over VR en AR. Zo blijkt maar weer, ook online valt er van elkaar een hoop te leren.