“Take photo … preview … zoom level four!” Met spraakcommando’s stuurt een deelnemer zijn head mounted tablet aan. Op het kleine schermpje voor zijn rechteroog ziet hij precies wat het apparaat registreert. De masterclass over robotica in het onderwijs is in volle gang, het thema vandaag is augmented en virtual reality.
De groep deelnemers is breed – van informaticadocent en teamleider tot machinebouwer en ondernemer, allemaal met een passie voor het onderwijs. We zijn te gast tussen de robotarmen van SAM|XL in Delft. Hier doen de TU Delft en regionale partners onderzoek naar smart advanced manufacturing. De ene robot scant composieten, detecteert defecten en geeft vervolgens een advies over het productieonderdeel, een ander snijdt onderdelen in de juiste vorm en pakt ze op met een geavanceerde vacuümgripper. Ook staat hier de vliegtuigromp van de toekomst, in elkaar gezet door robots.
Elke robot is anders, maar in de basis lijkt het op het aansturen van een Arduino
De sprekers vandaag stellen de docent centraal. Junior researcher Pak Long laat zien hoe je virtual reality (VR) kunt inzetten om leeromgevingen toegankelijker te maken. Met een digital twin kun je leerlingen makkelijk ‘meenemen’ naar een andere locatie. Je kunt zo met robots hier in de hal interacteren op een manier die fysiek niet zou kunnen met een schoolklas. Dat stimuleert ook creativiteit, en leerlingen kunnen hun digitale creaties vervolgens op een envoudige manier beleven.
Hoe beter de beleving is, hoe beter het beklijft
In het werkveld wordt vooral met augmented reality (AR) gewerkt – net als bij Pokémon Go eigenlijk. Dit omdat je je zicht nodig hebt tijdens het werken. Richard Baars deelt zijn ervaringen met ons; AR kan het werken efficiënter maken doordat je real-time informatie kunt opzoeken en delen. Dit soort toepassingen zijn geen toekomstmuziek meer, maar worden op de werkvloer daadwerkelijk gebruikt. Nu is het zaak dat het onderwijs ook meebeweegt.
“Het ziet er misschien allemaal uit als ver weg, maar wij gebruiken dit al”
Met een helm op ervaren we hoe je als monteur snel de benodigde data deelt, en achteraf worden veelvuldig tips en ideeën uitgewisseld. Hoe begin je met een VR-les? Welke software-ervaring hebben andere deelnemers? De aanwezigen hebben hetzelfde doel, en dat leidt tot onderling enthousiasme. Dat helpt om nieuwe technieken in het onderwijs te integreren, in dit geval met kleine virtuele stapjes.